30.6.15

Balettia aikuisena: Haastattelussa Hannele Luukkainen


Miksi baletti? Mitä tanssi merkitsee sinulle?


Äitini vei minut pienenä oma-aloitteisesti balettitunnille ilman, että varsinaisesti kysyi mielipidettäni asiasta. Sukulaiseni olivat sanoneet, että “ei se siellä kauan viihdy”... Taisin kuitenkin viihtyä! Tanssista tuli rakkain ja pitkäaikaisin harrastukseni. Baletissa viehättää sen herkkyys ja kauneus, ja se, ettet ole koskaan valmis: saat haastaa ja ylittää itsesi jatkuvasti. Tästä seuraa onnistumisen tunteita ja myös ymmärrys, ettei koskaan pidä luovuttaa, vaikka jonkin asian oppiminen kestäisi kauankin. Baletin/tanssin harrastaminen on mielestäni erittäin hyödyllistä (missä iässä tahansa) jo pelkästään lihaskoordinaationkin kannalta: se tuo hyvän pohjan kaikkeen muuhun liikkumiseen ja antaa henkilön olemukseen tiettyä ryhdikkyyttä.

Kuinka kauan olet harrastanut balettia, ja minkä ikäisenä aloitit?

Aloitin 6-vuotiaana, ja olen tanssinut nyt 34 vuotta.

Monta kertaa viikossa käyt tunneilla? Treenaatko muita lajeja?

Treenipäiviä kertyy viikolle yleensä viisi. Tällä hetkellä treenaan baletin lisäksi hiphoppia ja myös showtanssia aina kun ehdin.

Tanssit myös kärjillä. Milloin aloitit pointe-treenin ja kuinka usein harjoittelet?

Aloitin pointe-treenin lapsena. En muista tarkkaa ikää, mutta heti kun se oli ylipäätään lapsille mahdollista. Olen pitänyt pointesta joskus pieniä taukoja elämäni varrella, mutta tällä hetkellä harjoittelen kerran viikossa.

Mitä kärkitossuja käytät, ja miten ajat tossusi sisään?

Minun jalkaani parhaiten sopivat tossut ovat mallia Grishko 2007. Meni aika monta vuotta löytää “ne oikeat”! Yleensä pehmitän ja taivuttelen tossuja aluksi käsin ja pidän niitä jalassa kotona ja kävelen puolivarpailla, mutta parhaiten ne tulevat omalla kohdalla ajettua sisään tuntityöskentelyllä.



Mitkä ovat vahvuutesi baletissa?
 

Minulla on ollut vuosien varrella ilo käydä hyvin monenlaisten opettajien tunneilla, ja tätä kautta baletin tuntemus on tullut laajaksi.  Minulle ei tietääkseni ole myöskään kehittynyt mitään suurempia maneereja, joista pitäisi päästä eroon eli olen aika mukautuvainen.

Mitkä ovat suurimmat haasteesi?

Ehdottomasti piruetit! Yhtenä päivänä ne saattavat mennä todella hyvin, mutta seuraavana taas aivan päin mäntyä… Tämä on kaiketi aika yleinen ilmiö. Hyvä piruettipäivä vaatii tekniikan lisäksi tietyn mielen- ja vireystilan ja myös tietynlaisen lattian ja hyvin istuvat tossut.

Esiinnyt myös Wannabe Ballerinas -ryhmässä. Miten päädyit mukaan, ja mitä esiintyminen merkitsee sinulle?

Hain ja pääsin mukaan ryhmään kaksi vuotta sitten, kun sinne haettiin muutamia uusia tanssijoita. Olen päässyt ryhmän mukana esiintymään tilanteisiin ja paikkoihin, joista en olisi muutama vuosi sitten osannut edes haaveilla. Esiintymisestä tulee mielettömän hyvä fiilis, vaikka jännitänkin aika paljon etukäteen.

Kuinka sovitat treenit ja esiintymiset työn ja muun arjen sekaan?

Minulla on hyvä tilanne, koska työni (olen johdon assistentti) on joustavaa ja pääsen yleensä mukaan sellaisiinkiin esiintymisiin, jotka ovat keskellä päivää. Aika moni ilta viikosta kuluu tanssisalilla, mutta pidän huolen siitä, että myös lepopäiviä on tarpeeksi. Silloin kun harjoittelemme Wannabe Ballerinas -ryhmän kanssa isompia esityksiämme varten (useita päiviä kestävät joulu- ja kevätesityksemme), en loppumetreillä kyllä ehdi paljon muuta tekemään. :)

Klassinen baletti on fyysisesti vaativa laji. Oletko välttynyt vammoilta? Miten huolehdit kehostasi?

Olen välttynyt yllättävän hyvin vakavammilta vammoilta (olen ainoastaan kerran taittanut pahasti nivelsiteeni tanssitunnilla ja yhden kerran murtanut varpaan), mutta pientä (ehkä iän mukanaan tuomaa) vaivaa tuntuu olevan nykyään vähän väliä. Käyn hierojalla säännöllisesti ja yritän muistaa venytellä ja kuunnella kehoani.

Tanko, keskilattia, adagio, allegro… Mistä tuntiosuudesta pidät eniten/vähiten?

Pidän kaikista osuuksista omalla tavallaan, mutta ehdoton lempparini ovat salin poikki menevät piruettisarjat ja valssit. Adagio tuntuu välillä raskaalta äheltämiseltä (varsinkin jos olen muutenkin väsynyt), joten se ei välttämättä ole aina se, mitä eniten odotan.

Onko joku entinen/nykyinen opettaja ollut sinulle erityisen merkityksellinen?

Paula Salosaari oli ensimmäinen baletinopettajani ja hän varmasti osaltaan vaikutti siihen, että jatkan tanssimista edelleen. Jill Milleriä muistelen lämmöllä ja hän tulee edelleen mieleeni usein. Marie Greve on tuonut ihanan ranskalaisen tuulahduksen Helsingin nykyiseen balettituntitarjontaan.

Lempibalettisi?

Upein näkemäni baletti on Bolshoin esittämä Spartacus, jonka näin viime vuonna leffateatterissa valkokankaalta. Myös English National Ballet’n versio Lumikuningattaresta on jäänyt vahvasti mieleen (näin sen joitakin vuosia sitten Lontoossa).  Ei-kerronnallisista baleteista Balanchinen Jewels on lähellä sydäntä, ja siitä erityisesti osa Rubies.

Suosikkitanssijasi?

Svetlana Zaharova, Anastasia Matvienko, Aurélie Dupont, David Hallberg, Maria Baranova.

Mikä sinua inspiroi?

Se kun tunnilla sattuu olemaan minulle erityisen mieluista musiikkia ja miten se nivoutuu yhteen liikkeen kanssa - se tuo tanssiin erityistä nostetta ja fiilistä. Lempitanssijat  ja -opettajat ovat tietysti aina myös inspiraation lähteitä: heidän olemuksestaan imee väkisinkin vaikutteita.

Sitaatti / sanonta / motto?

“It’s never too late to become what you might have been”.




Kuvat: Laura Iisalo.

6 comments:

  1. Tää oli tosi ihana juttu! Tällaisia ois kiva lukea lisääkin :)

    ReplyDelete
  2. Hei Ida!

    Kiitos palautteestasi :). Haastatteluja on tulossa lisää!

    Tanssillisin terveisin,
    Johanna

    ReplyDelete
  3. Hei.

    Kiitos ihanasta blogista. Olen muuttamassa ensi vuoden puolella pk-seudulle ja kysyisinkin sinulta nyt kokemuksia helsingin ja espoon alueen tanssikouluista. Oletko käynyt muilla kuin footlightin tunneilla? Esim. Helsingin tai espoon tanssiopiston tunneilla? Etsin tanssikoulua, jossa voisin näin aikuisiällä (hieman alle 30v.) palata tanssin pariin noin 10 vuoden tanssitauon jälkeen. Tai olen käynyt kyllä menneen 10v aikana satunnaisilla baletti ja nykytunneilla sekä opettanut tanssian jonkin verran, mutta nyt olisi tarkoitus jatkaa säännöllisen/tavoitteellisen treenin parissa sekä päästä myös esiintymään. Rakkain lajini on baletti mutta haluaisin mahduttaa viikkoon myös nykyä ja/tai jazzia. Eli kokemuksia footlightesta ja muistapk-seudun tanssikouluista kaipaisin etenkin baletin osalta. Minkä ikäsiä tanssijoita käy footlighten jatkotaso balettitunneilla?

    Kiitos vastauksesta jo etukäteen :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei!

      Pääkaupunkiseudulla tosiaan riittää tanssikouluja... Itse olen käynyt Footlightin lisäksi Helsingin Tanssiopistolla ja Tanssivintillä. Opistolla on suurin tarjonta, Tanssivintillä vain muutama keskitason tunti, mutta tärkeintä mulle on aina ollut opettaja. Sen jälkeen tilat, aikataulu, tasot, sijainti, hinta/maksutavat. Niin ja yleinen ilmapiiri on tietty kans tärkeä! Mutta jos tykkää opettajasta, ja on riittävän sosiaalinen niin yleensä sitä viihtyy :).

      Edellä mainittujen koulujen lisäksi Helsingin Balettiakatemia on tuttu yhden ystävän ja myös yhden siellä opettavan open kautta (Arja Tervo). Arjan tunteja voin suositella, vaikka alkeet2 ei olekaan jatkotaso. Mutta hän on hyvin tarkka, korjaava ja kannustava opettaja. Ja tosi mukava! Mielestäni just sopiva 10 vuoden tauon jälkeen. Balettiakatemialla on verrattain pienet tilat Pasilassa, mutta palatakseni omiin kriteereihini: opettajat. Akatemialla on myös näytökset joihin aikuiset harrastajat voivat osallistua.

      Espoon tanssiopisto keskittyy nuoriin, aikuisille on vain muutama "avoin tunti".

      Helsingin tanssiopistolla on tosiaan laajin tarjonta, ja monia hyviä opettajia. Myös opistolla on mahdollisuus päästä esiintymään. Opettajia riittää, luulis jokaiselle löytyvän sopiva. Tilat vaihtelevat "bunkkerimaisesta" Kasarmintorin ahtaudesta Taiteen talon hienoihin saleihin. Ikähaitari on laaja. Opeista tuttuja on mm Jane Spackman, jolla on oma, vankka seuraajakuntansa. Tiukka, jämpti, opettaa englanniksi, jatkotasot erittäin haastavia. Muilla olen käynyt sen verran vähän/harvoin etten oikein osaa sanoa. Varmasti ammattitaitoisia kaikki.

      Itse käyn siis pääasiassa Footlightilla. Jatkotasoilla ikähaitari liikkuu 16 ja 60 vuoden välillä, eli kolmekymppinen sulautuu porukkaan enemmän kuin hyvin. Tilat ovat hyvät, ja Manskun iso sali on yksi mun suosikkisaleista (toinen on Aleksanterin balettisali, ja ehdoton unelmasali löytyy sitten jo Oopperasta ;).
      Opettajia on hyvin erilaisia... Mun oma suosikkiopettaja, Marie-Pierre Greve, pitää footilla aamutunteja ja keskiviikkoisin tunteja perusteista edistyneisiin. Itse asiassa, Marie on se syy miksi ylipäätään käyn Footlightilla! Hänen tunneista olen kirjoittanut ennenkin, sekä tänne että PTYD-blogin puolelle. Lyhyesti: hän on aivan ihana. Tyyli on ranskalainen (opetus englanniksi), alemmilla tasoilla hitaasta ja perusteellisesti etenevä. Marie antaa hyvin paljon henkilökohtaisia korjauksia, ja ihan kaikille. Siksi tunnit ovat paikoin hitaampia kuin muilla, mutta olen pitänyt hänen korjauksia (myös yleisiä) kullan arvoisina. Hän on erittäin kannustava, laadusta tarkka, ja samalla huisin taiteellinen. Sarjat ovat tanssillisia, ilmaisullisia, ja nautinnollisia. Todella inspiroiva opettaja! Ja ilmapiiri tunneilla on myös aivan ihana :).

      Gabriella S. on tiukempi, mutta myös kannustava ja korjaava opettaja. Tyyli on akateemisempi, koulumaisempi. Tunnit etenevät reippaammin, ja esim taso J1 voi olla teknisesti vaikeampi kuin Marien vastaava J1-2. Hän on myös useana vuonna harjoittanut halukkaiden oppilaiden kanssa hienot pienoisbaletit kevätnäytöksiin. Tunnit ovat suosittuja ja siellä käyvät kaikenikäiset. Kalle (Karl H.) edustaa vaganovalaista koulukuntaa ja on aika persoona... Taiteellinen mies, joskus hivenen temperamenttinen, mutta aina hyvää tarkoittaen. Hän myös huomioi aikuisempia leidejä... Ja voi antaa aika tiukkojakin kojauksia. Tunnit ovat pitkine toistoineen fyysisesti raskaita, ja myös aika vaikeita, mutta ihan hauskaa siellä on ollut :). Silvian tunnit ovat "pehmeitä", ja kauniisti tanssillisia. Hän ei kuitenkaan anna paljon henkilökohtaisia korjauksia (yleisiä tietenkin), mikä sopii toisille paremmin. Uutena opettajan aloittaa syksyllä Minna Tervamäki. Hänen loppukevään sijaistamisesta kirjoitinkin jo aiemmin. Ja muutkin opet ovat hyviä, pitää vain kokeilla ja löytää itselle se sopivin ope ja tuntivaihtoehto. :).

      t. Johanna

      Delete
    2. Moi! En ole sama anonyymi joka kysymyksen esitti mutta olin itse pohtinut samaa, joten suuri kiitos perusteellisesta vasauksesta - tästä oli mulle tosi paljon hyötyä :)

      Delete
    3. Moi! Kiva että oli hyötyä :). Tietty joku toinen harrastaja voi kokea opettajat ja tunnit ihan erilaisina kuin minä, ja tykätä jostain ihan muusta - joskus kemiat ei toimi, tai oppimistavat ja opetusmetodit eivät kohtaa... Mutta senkin olen oppinut, ettei välttämättä pidä tyrmätä uusi opettaja heti ekalla tunnilla. Siinä menee aikaa ennen kuin ehtii tutustua ja sisäistää sarjat, tyylit ja korjaukset. Jos pitää mielen positiivisen avoimena, ja tsemppaa täysillä, niin kaikista tunneista saa jotain irti! Oma asenne on vähintään yhtä tärkeä kuin kiva/hyvä opettaja :).

      Delete